Jongeren met een diploma hebben een betere kans op een baan. Scholen melden schoolverzuim steeds sneller, waardoor er in deze verzuimzaken sneller actie kan worden ondernomen door onze leerplichtambtenaar (tot 16 jaar) dan wel het Regionaal Bureau Leerplicht (RBL, vanaf 16 jaar).
Sinds vorig jaar is dit onderdeel van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR, een Verbonden Partij) Sociaal Domein module onderwijs).
We bieden daarnaast een ‘platform’ om aan een zogenaamde ‘actietafel’ te praten over kinderen die geruime tijd thuis zitten. De werkwijze van de actietafel is identiek aan die van de planbijeenkomsten. Aan de actietafel zitten in ieder geval de ouder(s), de begeleider(s) uit het primair of voortgezet onderwijs en de leerplichtambtenaar. Het doel van het gesprek is om de leerling weer naar een vorm van onderwijs toe te leiden. Door de steeds korter wordende lijnen tussen gemeente en betrokken partners en het sneller met elkaar in gesprek gaan over een leerling, streven we ernaar het verzuim nog verder terug te dringen.
Prestaties | |||
---|---|---|---|
Naam verplichte indicator | Meetbaar resultaat | Resultaat in 2019 | Resultaat in 2022 |
Absoluut verzuim | Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen van 5-18 jaar. | 0 | 0 |
Relatief verzuim | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 inwoners van 5-18 jaar | 6 | 4 |
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (VSV-ers) | Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. | 1 | 0,8 |