De bestaande verplichting om de educatie-uitkering voor onze wettelijke educatietaak te besteden bij de ROC’s hebben we vorig jaar afgebouwd.
Vanaf 2019 besteden we nog 60% van het budget bij het ROC. Het overige budget moeten we besteden aan opleidingen Nederlandse taal en rekenen volgens de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB).
Vanaf 2019 werken we met een nieuw regionaal educatieplan. Laaggeletterdheid beschouwen we als belangrijk thema, net als de verbinding tussen formeel en informeel aanbod. Intussen bouwen we hierop voort aan de hand van het ‘Aanpak Laaggeletterdheid Uitvoeringsplan’ en bijbehorende speerpunten:
- meer bewustwording creëren in de gemeente;
- betrekken van werkgevers in de gemeente.
- doorbreken van patronen: jonge ouders bereiken;
- jongeren 18-/18+ bereiken;
- bereiken van werkzoekenden, ook in relatie met de Wet Taal-eis;
- vinden van autochtone laaggeletterde inwoners.
Dit laatste is één van de moeilijkste opgaven bij de bestrijding van laaggeletterdheid. Het vinden en doorverwijzen van allochtone, anderstalige laaggeletterden is veel eenvoudiger.