5.1 Wijzigingen t.o.v. jaarrekening 2017
Ten opzichte van de jaarrekening 2017 zijn er een aantal veranderingen in de risico’s met een risicoscore van 15 of hoger zichtbaar. Zie hiervoor de beschrijving in de vorige paragraaf.
Het risico op hogere kosten voor hulp in het huishouden is gewijzigd ten opzichte van de jaarrekening 2017. In 2019 moet een nieuw contract hulp bij het huishouden worden afgesloten. In combinatie met de AMvB reële prijs is de verwachting dat de uurtarieven hoger uit zullen gaan vallen dan de huidige uurtarieven. Op basis van de geraamde kosten voor 2019 wordt bij het huidige volume een kostenstijging verwacht.
Het risico voor hogere kosten voor de eigen bijdrage Wmo is toegevoegd. Het rijk is voornemens een abonnementstarief voor de eigen bijdrage Wmo in te voeren. Wanneer dat in die vorm doorgaat betekent dit naar schatting een lagere opbrengst op jaarbasis. Er komt een compensatie van het rijk, maar onbekend is in hoeverre dit de verwachte daling in de opbrengsten vermindert.
Ten opzichte van de jaarrekening is het risico op imagoschade lager gescoord. Buiten de aandacht in de media voor het incident met het gemeentekantoor is het rustiger geworden rondom de gemeente in de media.
Naar aanleiding van het incident met het gemeentekantoor is het risico ontstaan dat een deel van de kosten niet vergoed wordt door de verzekering, in het bijzonder het risico op verlies aan capaciteit die is ontstaan. Dit risico is onder overige risico's opgenomen.
Tevens is het mogelijk dat als gevolg van het incident binnen het sociaal domein een aantal proceskeuzes moeten worden gemaakt, waardoor inwoners tijdelijk te veel zorg ontvangen.
De totaal benodigde weerstandscapaciteit is toegenomen met € 95.000 ten opzichte van de jaarrekening 2017.
5.2 Positieve risico’s
Als gevolg van de nieuwe nota risicomanagement & weerstandsvermogen 2018-2022 wordt in de P&C documenten, waar mogelijk, gerapporteerd over positieve risico’s. Ten aanzien van de deprogrammering van bedrijventerreinen kan in verband met de onderhandelingspositie ten opzichte van de provincie en mogelijke kopers inhoudelijk niets vermeld worden, anders dat actieve acquisitie plaatsvindt en alternatieve bestemmingen worden onderzocht om grondverkoop verder te stimuleren. Dit kan de komende jaren positieve gevolgen hebben op de af te schrijven boekwaarden.
Ten aanzien van ondermijning is er in de loop der tijd steeds meer inzicht in beroepsgroepen waar ondermijning plaatsvindt. De gemeente zet zwaar in op de bestrijding van ondermijning. Door deze aanpak wordt onze gemeente minder interessant voor mensen met minder goede bedoelingen. Dit kan zich de komende jaren verder positief ontwikkelen.
Het beleid is er de komende jaren op gericht om een groeiende groene gemeente te worden tussen de grote steden Nijmegen en Arnhem. Juist de ligging van Lingewaard, binnen 15 minuten ben je op de fiets in het centrum van een van beide steden, maakt Lingewaard als woongebied buitengewoon aantrekkelijk voor (jonge) gezinnen. Als groene long is en blijft Lingewaard een bijzonder aantrekkelijk woonalternatief. Om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar woningen in de gemeente en de regio zal de gemeente inzetten op woningbouw.
Een groeiende gemeente, zowel in de grote als kleine kernen, heeft een positieve invloed op o.a. leerlingaantallen, de participatiegraad in het verenigingsleven en het op peil houden van het voorzieningenniveau.