Begroting 2019

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

H. Goede interne en externe communicatie

In programma 8 hebben wij al aangegeven hoe wij communicatie met onze inwoners willen vormgeven. De inwoner staat centraal en dat vraagt om duidelijke, transparante en betrouwbare communicatie.

Wij hebben vertrouwen in onze inwoners
We stimuleren onze inwoners om zoveel mogelijk maatschappelijke initiatieven te ontwikkelen. Wij moeten dan ook een stevigere netwerkende en participerende rol spelen. Daarnaast heeft de gemeente al veel langer een rechtmatige en presterende rol. Bij verschillende gemeentelijke taken kunnen inwoners alleen bij ons terecht. Dan treden wij op als dienstverlener, beheerder, regeltoepasser of handhaver.
Het kan dan ook per rol en situatie verschillen hoe inwoners, ondernemers, verenigingen, maatschappelijke organisaties en de gemeente met elkaar omgaan. In alle moet het voor betrokkenen helder zijn wat zij van ons mogen verwachten: wat gaat er gebeuren, welke kaders en randvoorwaarden gelden hierbij en welke rol spelen betrokkenen en de gemeente bij dit vraagstuk.

Als de gemeente een bepalende rol speelt bij de uitvoering van een taak, staat een duidelijke, transparante en betrouwbare uitleg voorop. Als de gemeente samen met inwoners een maatschappelijk vraagstuk wil aanpakken, moeten we vooraf aan de hand van de interactiewijzer het interactieniveau bepalen. Ook bepalen raad en college vooraf welke bestuursstijl past bij dat niveau. Het betekent ook dat de gemeente bij een initiatief van inwoners soms een beperkte of zelfs geen rol voor zichzelf ziet. Wij gaan immers uit van vertrouwen in onze inwoners om hun leven naar eigen inzicht en behoefte in te richten. Ook dan is een heldere communicatie over de rol van de gemeente en eventuele kaders en randvoorwaarden essentieel.

Wij nemen signalen van onze inwoners serieus
De signalen die vanuit onze inwoners bij ons binnenkomen, nemen wij uitermate serieus. Dit geldt voor signalen die wij ontvangen vanuit onze dienstverlenende rol via de daarbij horende online en offline kanalen, zoals balie, telefoon, website of Twitter. Maar ook voor signalen die wij actief ophalen in de samenleving, zoals via onze gebiedscoördinatoren of bedrijvencontactfunctionaris of via social media. Wij gaan deze signalen nog beter ophalen, onderzoeken, verbinden en analyseren. Door dit ‘community management’ kunnen wij bij de uitvoering van onze taken het beste aansluiten bij de behoefte vanuit onze inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties.

Onze medewerkers weten wat wij van hen verwachten
Om samen te kunnen bouwen aan een betrouwbaar, ondernemend, betrokken en daadkrachtig Lingewaard moeten medewerkers weten wat wij van hen vragen. Dat geldt voor onze inhoudelijke ambities. Maar dat geldt zeker ook voor de gewenste houding en het gewenste gedrag van onze medewerkers. Om goed in te kunnen spelen op de veranderingen in de samenleving is een organisatie nodig die ruimte geeft aan initiatieven vanuit de samenleving, verbindt waar mogelijk, regisseert waar het kan en regelt waar het moet. Wij verwachten medewerkers die inwonergericht, veerkrachtig en daadkrachtig zijn. Wij zorgen dat voor medewerkers een duidelijk, herkenbaar en samenhangend beeld ontstaat van wat wij vanuit alle ambities en organisatieontwikkelingen van hen vragen.